Derbyseger och historisk slutplacering i div 2

2024-10-200

Dryga 160 åskådare på Undavallen fick se en match där gästande Stenungsund, som var indraget i bottenstriden, behövde en seger för att hamna på rätt sida de negativa strecken. Men det var Herrestads AIF som var det bättre och mer effektiva laget och tog hem segern med 2-0. En skön revansch också efter två onödiga förluster tidigare under säsongen.

Gästerna satte full fart från början och tog över bollinnehavet inledningsvis. HAIF som spelat mycket stabilt de senaste matcherna, inte minst försvarsmässigt, stod rätt och släppte inte till särskilt många målchanser.

I den 28:e minuten hittade en långboll fram till Filip Schöön inne i straffområdet som iskallt klackade bollen vidare till Erik Andreasson som snyggt spelade vidare till framrusande Calle Ådahl som satte dit ledningsmålet.

I slutet av halvleken blev det en otäck smäll med påföljande huvudskada. Mittbacken Alexander Hagelberg byttes därför ut i pausen för säkerhets skull.

I den andra halvleken behövde Stenungsund gå allt mer för en kvittering vilket även öppnade för chanser för HAIF. Eskil Persson fick göra en riktigt svettig räddning i slutet av matchen och dessförinnan hade Kenan Amza svarat för en mästerlig glidtackling och stoppat en livsfarlig SIF-kontring. HAIF stack emellan och vi hade en frispark som tog i stolpen och ett inspel framför mål som var millimeter från att nå fram.

Precis i slutet av matchen bröt sig Armend Shillova igenom SIF-försvaret efter en framspelning av Mio Olsson. Armend gjorde inget misstag utan placerade bollen i mål vid den första stolpen. Bara knappa minuten senare blåste domaren av matchen. För Stenungsund innebar förlusten att det nu väntar kvalspel för att klara sig kvar i div 2.

För HAIF betydde den fjärde raka segern – och noll insläppta på lika många matcher – att vi slutar på tredje plats i div 2! En historisk placering då herrlaget aldrig någonsin i föreningens 89-åriga historia placerat sig så högt.
Det allra första året i div 2 blev vi sjua, förra året fyra och i år alltså på tredjeplats. En fantastisk bedrift!