Viktig satsning på flicksidan kickar igång

2024-10-140

Under 2025 kommer HAIF att fortsätta satsningen på ungdomsfotbollen och med det på de äldsta tjejerna i ungdomsfotbollen genom att skapa en F19-trupp med fokus på individuell utveckling och fotbollsutbildning!

Tjejer mellan 16-19 år som spelar fotboll i Herrestads AIF kommer delta i utbildningsplanen, vilken syftar till att utveckla spelarnas mångsidighet så väl som spetsegenskaper och förbereda spelarna för en fortsatt karriär inom seniorfotboll.
– Damfotbollen i vårt område har haft det jobbigt, mycket på grund av avsaknad av tillräckligt med seniorspelare, säger Herrestads AIF:s ordförande Harry Gerd. Vi behöver bryta den trenden, våga välja en ny väg där vi inte trycker upp allt för unga tjejer in i seniorspel och med målet att få fler tjejer att spela fotboll längre.

– Detta är en prioriterad satsning från klubbens sida i syfte att stärka övergången mellan ungdoms- och seniorfotboll, säger tränaren Mattias Webb och fortsätter:
– Damfotbollen har länge brottats med ett bekymmer att behålla tjejer i de övre tonåren in i seniorfotboll. Som ungdomsspelare på flicksidan finns ofta bara A-laget att sikta mot och redan vid 15-16 års ålder flyttas spelarna som är längst fram upp i seniorspel. Det är en annan verklighet än på pojksidan där man har lyckats skapa en struktur som ger spelarna möjlighet att få rätt tränings- och matchmiljöer även i de övre tonåren. Vi hoppas med denna satsning kunna skapa en liknande struktur på flicksidan där vi kan erbjuda fler spelare att fortsätta spela fotboll utifrån deras individuella förutsättningar och ambitioner. På sikt är målet att fler tjejer ska kunna ta steget upp till seniorspel.

HAIF har idag genom flera års medveten strategi, en relativt stor grupp spelare i åldrarna 16-19 år som kommer att utgöra den första F19-truppen i utbildningsplanen.
– Vi har ett flertal spelare som redan håller en relativt hög nivå, men som också behöver fullfölja sin spelarutbildning innan de är mogna att fullt ut ta steget upp till seniorspel, säger tränaren Peter Benjaminsson.

Vår ambition är att bryta normen som funnits inom damfotboll i många år och skicka signaler till tjejerna att bli en bra seniorspelare inte hänger på om man blir uppflyttad vid 15-16 års ålder. I den här klubben följer vi en plan och en uppsättning principer samt tror på långsiktighet och kontinuitet.

HAIF:s damlag kommer säsongen 2025 spela i div 3. Där påbörjas nu ett långsiktigt arbete med att på sikt bygga upp en stark seniortrupp igen.

– F19 syftar till att brygga övergången till seniorsidan. Vi kommer att ha ett fortsatt nära samarbete med damlaget och de spelare som ligger långt fram kommer att erbjudas både träning- och matchtillfällen med seniorerna. Tyngdpunkten för majoriteten kommer dock fortsatt vara inom ungdomsfotbollen. Detta kommer långsiktigt att producera fler kvalitativa seniorspelare från de egna leden. Ett starkt seniorlag ska vara konsekvensen av en stark ungdomsverksamhet, inte på bekostnad av den samma”, avslutar Mattias Ström.

Tränarna i den nya F19-truppen, Peter Benjaminsson, Mattias Webb och Mattias Ström.