Tillsammans för ett bättre matchklimat

2024-09-070

Svensk fotboll strävar efter mer än bara segrar på planen. Fotbollen ska vara en plats för glädje och gemenskap. Det är när vi lyfter, stöttar och peppar varandra som vi når nya höjder tillsammans.

Här finns ingen plats för hat, hot eller våld. Därför kraftsamlar nu den svenska fotbollsfamiljen den 7–8 september för ett bättre matchklimat! Och ännu bättre fotboll.

Denna matchklimathelg kommer från Svenska Fotbollförbundets håll att fokusera på en av de viktigaste rollerna i den fotbollsfamilj som vi alla tillsammans utgör: föräldern.

Fotbollsföräldern som kört mil efter mil till träning, match och cup. Fotbollsföräldern som genom åren knutit skor, hundratals gånger om. Fotbollsföräldern som stått vid sidlinjen och hejat på, oavsett väder. Fotbollsföräldern som med bara sin närvaro skänkt så mycket glädje och stolthet. Fotbollsföräldern som har den kanske viktigaste rollen i världen – den som förebild för sitt eller sina barn.

Syftet med svensk fotbolls gemensamma matchklimathelger är att fotbollen går ihop och visar att det är viktigt med ett bra klimat kring alla fotbollsplaner framåt.

Svenska Fotbollförbundet vill passa på att skicka en vänlig påminnelse om hur du, någon som står bredvid dig på sidlinjen eller en förälder hos motståndarlaget kan bidra till ett bättre matchklimat:

– Det är barn som spelar
– Barn idrottar för att det är roligt
– Barnen och domaren är under utbildning
– Din viktigaste uppgift är att vara en bra förebild
– Barn lär sig genom att härma andra
– Uppmuntra barnens försök och strävan
– Matchen är ett tillfälle att lära sig

Tillsammans gör vi svensk fotboll ännu bättre!