Klar seger borta mot VIF

2024-08-31

Vi tog säsongens nionde seger på lördagen när vi besegrade Vänersborgs IF med 4-2 på bortaplan.

Hemmalaget VIF krigar för att ta sig upp över det nedre strecket i tabellen och satte fart till en början utan att skapa några direkt farliga målchanser.
Istället var det HAIF som tog ledningen i 33:e minuten när Joakim Helmér slog in ett högt inlägg som såg ut att gå för nära mål, men som istället ställde hemmamålvakten som fick se bollen gå in över honom vid den bortre stolpen.

Det målet satte fart på HAIF som bara stunden senare ökade på till 2-0 när Albion Vittja fick en klockren träff rakt upp i nättaket vid den första stolpen. Sylejman Hoxhaj sprang sedan igenom hemmaförsvaret och kunde slå in sin egen retur i mål.

Efter paus ökade vi sedan på till 4-0 när Erik Andreasson från nära håll kunde nicka in sitt tionde mål för säsongen. Omedvetet drog vi ner på tempot och hemmalaget tilläts öka sitt bollinnehav igen. Genom två snabba mål av VIF blev det plötsligt lite nerv i matchen och VIF gick desperat för fler mål, men Eskil Persson i HAIF-målet höll undan.

Tre fina poäng tar vi med oss och fortsatt tredjeplats i serietabellen. Nästa match är hemma mot Forward på söndag 8 september kl 13.00.