Stort fokus på att utveckla morgondagens fotbollsspelare

2024-05-16

I senaste herrmatchen i div 2 var inte mindre än nio spelare i matchtruppen egna produkter. Vi fortsätter att utveckla unga fotbollsspelare och ett av dessa lag är P16 som spelar i förbundsserien P16 div 1, region 2 och som öppnat seriespelet på ett väldigt bra sätt med fyra segrar på de fem första matcherna.

I helgen som gick besegrades Skövde AIK med hela 6-1 hemma på Undavallen. Vi fick en pratstund med tränaren Jesper Johansson.
Berätta om er trupp i år.
– Vi har fått en del nya spelare till i år. Detta efter att vi hade öppna träningar under hösten där det var ett stort intresse utifrån. Alla nya har kommit in bra i truppen och bidrar på ett föredömligt sätt både på träningar och runt laget.
Är det några stora skillnader på att spela i denna div 1-serie jämfört med vad ni spelat i tidigare?
– Upplever inte att det är någon större skillnad då vi spelade i en västergötlandsserie förra året och vi redan mött hälften av lagen. De flesta lagen i serien har fått in nya spelare vilket har gjort att tempot har ökat bortsett från att alla förstås blivit ett år äldre.
I den här åldern är det fortsatt fokus på spelarutveckling, vad tycker du är viktigast för spelarna där de är just nu?
– I den här åldern bestämmer sig många för om de vill satsa på fotbollen. Vi tränar fortsatt för att lära och prestera. Nu är det viktigt att alla lagdelar vet hur man uppträder i försvars- som anfallsspel, målvakt inkluderat. Vi möter olika typer av spelsystem och lär oss hantera och utmanövrera dessa. Vi för in ett mer seniort tänk och förbereder dem för framtiden. Rent fysiskt utvecklas alla olika. Vi lägger stor vikt vid att ha hållbara kroppar som klarar av den belastning de utsätts för. Jag skulle våga säga att vi är ett av de bäst tränade lagen i serien då vi är väldigt starka i slutet av matcherna.

Nästa seriematch för P16 är på söndag borta mot Gerdsken och nästa hemmamatch är mot Utsiktens BK 1 juni.