Klar seger hemma mot Stenungsund

2023-04-30

Seriens fjärde match stod på agendan under gårdagen på ett blåsigt Undavallen. För motståndet stod Stenungsunds IF som vi har haft tuffa matcher mot de senaste åren.

Pigg inledning av Haif. God kontroll och spelet är kreativt. Vi skapar några halvchanser och tjejerna ser påkopplade ut. I den 28:e min kan Linnea Noord vinna boll ute på vänsterkanten efter ett inkast. Hon utmanar sin spelare och tar sig in i boxen, hittar in med en fin passning till Tindra Olsson som är kylig och lägger in bollen i målvaktens vänstra stolpe och 1-0.
Några minuter senare är det dags igen. Efter ett bra presspel och bollvinst hittar Tilde Hibell ut med en längre boll på vår vänsterkant. Noord sätter denna gång ett inlägg i luften in i box där Ebba Hansen kan nicka in 2-0. Snyggt mål och fint anfall och förarbete. Resultatet står sig till halvlek. En mycket välspelad halvlek av hemmalaget där vi är kompakta bakåt och inte släpper till något större. I det offensiva är vi aggresiva och kan flertalet gånger sätta våra tre forwards i lägen.

Efter paus kommer vi igång bra och är stabila i vårt spel. Lite jämnare i fördelning av boll mellan lagen. SIF kommer till en farlighet när de hittar in i vårt straffområde från vänster. Men Filippa Norlén i målet är vaken och kan plocka in bollen fint. I minuten senare vinner Sanna boll centralt och sätter ut en lägre boll på ytan som Noord kan vinna långt ner mot kortlinjen. Deras målvakt försöker avstyra men Linnéa kan överlista henne och lägger bollen snyggt in i bortre hörnet av målet. 3-0 och vi gör nu ett byte där Ida Lundqvist ersätter Tilde Hibell. Vi slog av lite på vår aggresivitet och släpper upp SIF lite i banan. En minut senare blir vi bortspelade i pressen och deras mittback kan kliva upp i planen och hitta forward med en djupledsboll som vi missar när vi ligger för högt med vår backlinje, friläge och 3-1. Plötsligt var det lite spänning igen.

Under några minuter är vi lite passiva och SIF kan få ett litet spelövertag, dock utan några farligheter. I den 64:e minuten får vi en frispark centralt när Ebba Hansen blir fälld strax utanför straffområdet när hon är på väg igenom. Orsakande spelare i SIF drar därmed på sig sitt andra gula kort för dagen och får syna det röda kortet. Tindra Olsson lägger upp bollen och tar sats för avslut. Avslutet tar en fin bollbana och går strax in under ribban, snyggt mål och skön replik på SIFs reducering. 4-1 och SIF med en spelare mindre får nu slita hårt när vi får större ytor centralt. Vi kan under resten av matchen relativt lugnt kontrollera spelet och vinna boll högt och skapa farligheter. Bland annat har vi ett ribbskott och två lägen till som SIF:s målvakt räddar. I minut 80 gör vi två byten, Alva Iglicar ut och Lina Hansson in på samma position. Samt Linnea Noord som ersätts av Sara Ivankovic.
Fyra minuter från slutet sätter vi 5-1 när Tindra Olsson hittar Ida Lundqvist framför mål, kontrollerad bredsida från Lundqvist och in i motståndarnas mål. Nu görs ytterligare ett byte när Ebba Hansen kliver av och Wilma Borg Kinn tar hennes position. 6-1-målet sätter Sara Ivankovic när hon placerar in bollen till vänster om SIF:s målvakt, denna gången framspelad av Ida Vestman som klivit högt upp i planen.
Sista bytet görs i slutminutrarna när Tindra Olsson kliver av och Sandra Stenfeldt ersätter henne. Sista tiden av matchen är kontrollerad från vår sida och slutresultatet blir hela 6-1.

En bra genomförd match av tjejerna denna dag. Vi har stort bollinnehav och värderar passningarna på ett fint sätt. Kompakt och välorganiserade i försvarsspelet och i det offensiva har vi högt bolltempo där vi sätter våra spelare i rätt lägen. Avslut på mål skrivs idag till 20-3 så chanser och lägen skapades helt klart. Vi pratade på genomgången inför match att vi idag skulle vara påslagna direkt från start, något tjejerna visar att de verkligen också är.
Ett extraplus till Ida Vestman som är en gigant i backlinjen denna match. Lugn och säker i defensiva arbetet men också en hot när hon kliver med offensivt.

Mycket roligt också att se Filippa Norlén som gör sin comeback idag efter några års uppehåll. Hon står idag för en trygg och säker insats mellan stolparna. Härligt att se!

Vi tackar vår publik som kom för att stötta oss och självklart också tack till vår matchvärd Daniel ”Jägarn” Jägerbrand som alltid sköter musiken för oss.

Nu jobbar vi vidare inför fredagens bortamöte mot Stångenäs AIS.

Startelvan:
Filippa