Stark säsongspremiär mot Karlstad

2023-04-02

Vilken start på säsongen vi fick efter en imponerande seger med 4-1 mot en av förhandsfavoriterna FBK Karlstad.

Seriepremiär redan 1 april i kyligt men soligt väder. Ett hundratal i publiken fick se en målrik match. Efter en något trevande start kom vi mer och mer rätt i positionerna och kunde därefter börja utmana gästernas försvar som stundtals hade svårt att hänga med. Och det var också efter en omställning som Filip Schöön från sin vänsterkant kunde spela in bollen till en helt fri Isak Pettersson Pohl som enkelt satte säsongens första mål i serien.
Bara fem fem minuter senare kom vi på nytt i en omställning där Karlstad-försvaret inte riktigt hängde med och denna gång var det Erik Andreasson som frispelades efter en fin löpning och kliniskt satte dit 2-0.

Karlstad reducerade strax innan paus efter en hörna, men vi fortsatte spela stabilt. Och de gånger Karlstad fick lägen stod vår målvakt Eskil Persson i vägen. Ett par riktigt svettiga frilägesräddningar, och en straffräddning i andra halvlek, från Eskil denna dag gav honom inte så överraskande priset som hemmalagets bäste spelare.

Bara några minuter in på andra halvlek fick Haidar Omar bollen på mittplan 25-30 meter från mål. Med ett lurigt skott vid ena stolpen gav han HAIF ledningen med 3-1 och en härlig start på halvleken.

I slutminuterna sprang sig Haidar Omar loss vid en omställning och spelade in till sin bror Mohammed Omar som kyligt rundade Karlstads målvakt och satte slutresultatet 4-1.

Nästa match är på bortaplan fredag 7 april när vi möter Yxhult.
Nästa hemmamatch är söndag 23 april mot Torslanda.

Länk till sändningen på Min fotboll: https://minfotboll.svenskfotboll.se/#/magazinegameview/1109957