HAIF U19 klara för regional div 1-serie

2022-12-02

Herrestads AIF:s fotboll går framåt rejält just nu. Nyligen blev vårt U17-lag gruppsegrare i kvalet och får för tredje året i rad, som enda förening i distriktet, spela regionala div 1-serien och nu blev det även klart att vårt nystartade U19-lag får spela på samma höga nivå i sin åldersklass.

-Ett fantastiskt kvitto på att vi är en förening med en bra miljö där unga spelare kan utvecklas, inte bara från barn och yngre utan även numera i de äldre tonåren, säger föreningens ordförande Harry Gerd. Med bra ledare i grunden har vi tagit stora kliv på kort tid och vilket också visas i att flera unga spelare söker sig hit numera för sin fortsatta spelarutveckling. Det märker vi även av hela vägen upp till seniornivå.

Herrestads AIF U19 blev tvåa i sin kvalgrupp efter Oddevold, men det visade sig sedan efter kvalet var färdigspelat att det blev en extra plats ledig som nu alltså tillfaller vår förening.
– Då detta lag blir helt nytt i vår förening har vi fått sätta fart nu med tränarrekrytering och sätta en ledarstab, berättar Harry Gerd. Nu kommer vi ha en väldigt fin väg för våra unga spelare genom vår stora barn- och ungdomsverksamhet, upp till U17 och U19 innan de är redo för seniorspel.

Utöver detta kommer föreningen för första gången på flera år även ha ett dam U-lag, bestående av spelare födda 2007 och 2008.
– Väldigt viktigt att få till det så vi även på flicksidan har en tydlig och tät utvecklingstrappa så tjejerna inte behöver kliva in i seniorspel för tidigt.