Riktigt bra avslutning på säsongen

2022-10-01

Tre starka poäng på Undavallen efter en imponerande insats av våra tjejer mot Skepplanda.

Motståndarlaget med en stark säsong bakom sig hade placerat sig på en tredjeplats inför denna match och hade inte förlorat under hösten. Med sig hade de vassa målsprutan Linnea Enyck som gjort 15 mål på 13 matcher hittills.
Förra mötet på bortaplan slutade med en tråkig 5-0-förlust. Så vi hade revansch att utkräva denna match. Vi kom till Unda med en bra träningsvecka och en bra känsla i kroppen.

Pigg och aggresiv inledning av oss. Vi är kraftfulla i dueller och hittar snabbt spelet. Från sidan syns det tydligt vad tjejerna vill göra denna match. Det dröjer inte länge förrän vi skapar heta chanser. En av de första är när Wilma Larsson kommer igenom och får ett läge framför mål, men efter kamp är det en Skepplandaspelare som lyckas peta undan bollen. Våra spelare är mycket välorganiserade och hittar flertalet fina kombinationer i spelet.
I backlinjen är vi kompakta och har god kontroll på Skepplandas långa bollar mot Linnea Enyck. Dock är det Skepplanda som sätter dit ett ledningsmål i den 17:e minuten. Nyss nämnda Enyck tar en väl tajmad ”v-löpning” hem i planen och sticker när långbollen kommer sen blixtsnabbt i djupled bakom vår linje och kan pricka vår bortre stolpe, bollen studsar ut till ny spelare som enkelt kan sätta 0-1. Kändes lite orättvist med tanke på vår kontroll av matchen.
Vi får även i denna period i matchen en skada på Wilma Snis som tvingas utgå. Lite omfördelning i positioner och in med Ebba Hansen. Vårt underläge resultatmässigt stör oss inte utan vi fortsätter vårt kreativa spel och har gissningsvis 3-4 heta målchanser. Ytterligare ett byte görs när Jonna Johansson tvingas utgå med känningar, ersätter gör Hanna Claesson. I den 42:a minuten betalar sig vår tro på vårt spel när vi kan kvittera. Lina Hansson vinner boll och hittar Ebba Hansen som får på ett fint avslut som är otagbart för Skepplandas målvakt Ann-Sofi Råneby Johannesson. Otroligt viktigt att kunna gå till halvtidsvilan med 1-1.

Vi pratar i halvtidsvilan om att bara fortsätta med vår tro på det vi gör. Att ha ännu mer rörlighet i vårt anfallsspel. Chanserna kommer om vi fortsätter vinna dueller och är smarta i vårt spel. Mycket positivt att prata om då vi under hela första halvlek haft mycket god kontroll på matchen.

Positiva vibbar i inledningen av denna sista halvlek. Spelmässigt ser vi återigen kraftfulla ut. Både i vårt försvarsspel och i vårt offensiva spel. Nyckeln i denna match är att vinna närkamper vilket vi gör ofta och kan sedan bygga upp vårt spel på ett bra sätt. Vi går till anfall på olika sätt. Dels genom lite kortare spel men varierar också med längre hotande bollar. Tjejerna ligger rätt i positionerna. Bakåt ställs vi på prov några gånger när snabba Linnea Enyck är ett ständigt hot. Men vi ligger rätt i försvarslinjen varje gång i princip. Mittlåset Vestman/Lundqvist styr vår linje föredömligt.
Framåt är vi bra i pressen när Skepplanda har boll i backlinjen. Vi kan låsa deras uppspel och vinna tillbaka boll. Vi gör sedan ett byte till, Lina vilas och in med Sara. Båda lagen kan skapa chanser genom fint spel. Skepplanda är duktiga i sitt spel och får till några farliga omställningar. Det är en mycket hård kamp mellan två bra fotbollslag. Med våra ögon sett ser det ut som om vi är det hetare laget denna kväll med flest målchanser som resultat.

I den 82:a minuten kan vi sedan sätta det avgörande målet. Vi vinner boll och kan gå till anfall. Tindra får bollen lite utanför straffområdet och kan hitta Ebba som i steget tar avslut och stolpe in blir resultatet. Sköna känslor, eufori självklart. Men nu är det viktiga minuter som återstår. Från kanten manar vi på om att vi måste vara smarta nu under dessa sista åtta minuter. Vi lyckas spela av dessa minuter på ett bra sätt. Det är Skepplanda som kan få matchens sista chans när endast 8 sekunder återstår (enligt huvuddomaren). Men Emma Nyqvist är med på noterna och kan avstyra detta friläge, både en och två gånger…. Svettiga räddningar! Efter detta blåser domare Elin Forsberg av matchen. Återigen glädje, vilt firande och härliga känslor självklart!

Tre sköna poäng i denna sista match. Ikväll ska tjejerna ha otroligt mycket beröm för sättet de genomför denna match på! Välorganiserade, kreativa i vårt egna spel, aggresiva, vilja, kompakta är bara några ord som beskriver er insats. Samtliga spelare är mycket bra ikväll. Dock några extraplus till mittbackar Vestman/Lundqvist som är otroligt stabila idag. Samt till Wilma Larsson/Elin Persson på centralt mittfält. Elin gjorde för övrigt sin 250:e match i den svartvita tröjan! Respekt!

Nu är denna div 2 Norra Götaland färdigspelad för vår del. Vi kan konstatera att vi slutar på en femteplats som nykomlingar. Bra jobbat tjejer!

Startelva:
Nyqvist