Kämpainsats mot Orust gav derbyseger

2022-05-08

Seger och tre poäng in på kontot. Spelmässigt sitter inte spelet som vi vill hela tiden under 90 min. Men därför extra skönt att kunna vinna matchen efter 90 minuters kamp. En stor milstolpe idag också i och med att Emma Nyqvist gjorde sin 350:e seniormatch!

Första halvlek är helt okej spelmässigt från båda lagen. Orust tar ledningen redan efter sju minuter på en hörna. Vi reser oss efter detta och kan både reducera och även ta ledningen efter två mål av Ebba Hansen bara några minuter senare. I den stunden av matchen har vi ett momentum i matchen. Stundtals har Orust mycket boll och trycker ner oss när vi tar ett kliv bakåt. Men vi tar också kommandot och gör likadant under stora delar av första 45.
Ett byte görs i halvlek. Ida Vestman som kommit sent pga jobb byts in och Lina Hansson vilas.Inför andra görs ytterligare byten då Jonna och Ella kliver av och ersätts av Lina och Sara.
Direkt i inledningen blir vi stillastående och sjunker alltför långt ner i banan. Vi jobbar sedan upp oss och kan få tag i mer boll. Periodvis håller vi bra nivå, men också klart sämre perioder där vi får jaga mycket boll. Dock har vi oftast bra kontroll framför eget mål. Orusts vassaste kvitteringschans är på ett friläge som Nyqvist räddar snyggt.
Ett byte till görs när Sara ersätts av Hanna Claesson. Sista kvarten får vi slita hårt för att behålla ledningen. Men Orust kommer inte närmare och vi vinner matchen med 2-1 mycket tack vare vår inställning. Skönt att kunna ta tre poäng även när vårt spel inte flyter som vi vill. I denna kämpamatch är det kollektivet som är bra och gör att vi tar en seger dock extraplus idag till vår vänsterback Linnea Noord och vår centrala innermittfältare Wilma Snis.

Alla matcher kommer vara tuffa i div 2, vilket även denna matchen visar, men vi visar än en gång att vi är svåra att slå. I och med dagens seger går vi nu upp i serieledning efter fyra spelade matcher.

Härnäst i detta seriespel väntar ett tufft möte mot Gauthiod borta på lördag.

Men innan dess väntar kvartsfinal i DM mot Vallens IF på Undavallen onsdag kl 19.00.

Startelva:
Nyqvist