Vilken härlig seriepremiär!

2022-04-11

En bra start och skön seger i div 2 premiären mot Vänersborgs IF på bortaplan under söndagen.

En på förhand tuff utmaning. Dels seriepremiär med allt vad det innebär med nerver osv. Men också ett bra motståndarlag på andra planhalvan. Det ska också nämnas att det är två år sedan vi haft en seriepremiär i april. Fantastisk känsla både för tjejerna och oss ledare att få gå ut till match idag på en solig och fin Vänersvallen. Mycket publik och härlig inramning.

Vi fick en jobbig start på matchen då VIF redan i tredje spelminuten sätter 1-0. Men kvitteringen kommer bara tre minuter senare när Persson hittar Lyckhage med en fin djupledsboll. Saga rundar målvakten och placerar snyggt in 1-1. Vi har efter detta lite problem med deras längre bollar bakom vår försvarslinje och vi blir passiva i alla lagdelar. Bl a står Nyqvist för en grym benräddning från nära håll. Vi har sedan bra spel igen och kan hota VIF flertalet gånger antingen via instick eller fina kombinationer när vi vinner boll centralt. I den 41:a minuten blir Lina fälld och påföljden blir straff. Inget misstag av Anglid från straffpunkten och 1-2 till Haif. Strax därefter fastställer Lina själv halvtidsresultatet 1-3. En mestadels bra halvlek av oss.

I inledningen av andra ser vi ånyo lite passiva ut. VIF har bl a en stolpträff. I den 60:e minuten reducerar VIF till 2-3 genom Sandra Petersson som gör sitt andra mål för kvällen. Efter detta börjar vårt spel se bättre ut igen och vi börjar vinna fler dueller och andrabollar. I den 69’ minuten läser Persson ett kortare uppspel från VIF och kan vinna boll, Persson kommer igenom och in i straffområdet och placerar in 2-4. Oerhört skönt att få lite ”luft”. Sista tjugo minutrarna är bra och vi har kontroll. Noord kan också i den 77:e minuten sätta slutresultatet 2-5 med en tjusig lobb (med högerfoten) över deras målvakt. Vi krigar och sliter på bra den sista delen i matchen och går segrande ur striden denna kväll. Mycket tack vare vår härliga inställning denna kväll.

En mycket skön seger i premiären där vi totalt sett är det bättre laget över 90 min. Vår inställning och vilja är en stor faktor till att vi vinner kampen denna kväll. Vi har både bra perioder och lite sämre. Några gånger är vi lite slarviga i passningsspelet och sätter varandra lite i ”skiten”. Men också mycket bra när vi hittar kombinationer och instick förbi deras försvarslinje samt har bra tempo i vår bollbehandling. Bra också att vi är effektiva framför mål och sätter våra chanser.
I försvarsspelet är vi organiserade och kompakta i stora delar av matchen. En grym inställning i hela laget denna dag.
Några extra plus till Wilma Snis som sliter och krigar på ett härligt sätt denna match. Vill även nämna Nyqvist i målet som räddar oss några gånger med sina fina räddningar.

Vi hoppas ni vill komma och stötta oss på annandag påsk när vi har hemmapremiär mot Götene FK. Matchstart 15.00 måndag 18 april.

Laguppställning:
Nyqvist