Tufft genrep mot starkt div 1-motstånd

2022-03-26

Idag så var det dags för match mot Ljungskile SK – genrep för båda lagen inför kommande seriestart nästa lördag.
Tufft motstånd så klart med ett div 1-lag och det förlust med 5-2 på Undavallen, men vi visade att vi är starka i omställningsspelet även i år.

Ljungskile börjar matchen som förväntat med mycket boll och redan i den åttonde matchminuten så gör Ljungskile 0-1 via Oskar Lindberg. Tuff start mot ett bra lag som Ljungskile.
Efter målet från Ljungskile så börjar vi hitta rätt i positionerna och hittar rätt med några kombinationer.
Det blev dock en del längre bollar från vår backlinje upp på Anton som gjorde ett bra och hårt jobb mot LSK:s backlinje.

I matchminut 20 får LSK straff efter att Otto Ingham gjorts ner. På den efterföljande straffen så gör Eskil Persson en bra räddning och resultatet är fortsatt 1-0 till gästerna.

I den 28:e matchminuten så får Rickard Johansson en fin djupledsboll, där han fintar bort LSK-backen och hittar Anton med en perfekt boll i straffområdet där Anton skapar sig ett bra läge och är klinisk i sitt avslut och det är kvitterat till 1–1.
Efter det så har vi några bra kombinationer som så när hade resulterat målchanser.

I matchminut 32 så gör istället LSK:s Oskar Lindberg sitt andra mål, detta efter ett inspel från Otto Ingham.

Ljungskile fortsätter att vara starka och hittar bra kombinationsspel, och får till bra spelvändningar och i den 39:e matchminuten så gör Oskar Lindberg sitt tredje mål, och ställningen är 1-3 i paus.

Vi pratade i paus om att våga spela ut mer och få mer possession på offensiv planhalva.

I den 49:e matchminuten så får LSK ytterligare en straff. Den straffen ser något billig ut, men domaren blåser straff och den satte Fredrik Martinsson. Eskil var på bollen men kunde inte stoppa den och det är 1-4.

Vi viker inte ner oss för detta utan vi fortsätter att spela med tålamod och söka kombinationsspel.
I den 57:e minuten så får Isak Pettersson Pohl en bra boll av Pablo Andersson i djupled. Isak löper ifrån sin motståndare och sätter en perfekt boll till Rickard som är säker i sitt avslut och vi kan reducera till 4-2.

Efter målet hittar vi bra linjer i spelet, vi får till några bra spelvändningar och vi skapar några bra målchanser, med bland annat ett stolpskott. I ett anfall så löper Alexander Klang ifrån sin markering och hittar ett bra inlägg mot bortre stolpen, där Johannes Stengårds dyker upp efter en bra löpning. Johannes avslutar i gaveln men blir samtidigt kapad rejält som bör ha resulterat i en straff men tyvärr så valde domaren att inte blåsa där, mycket märkligt.

I den 65:e minuten ökar LSK på sin ledning till 5-2. Tufft för oss då vi har haft en del bra lägen, men LSK är ett bra lag som utnyttjar sina målchanser.

Totalt sett en ok match. Vi släpper några mål för mycket, det ska vi slipa på inför seriestarten, men offensivt såg det bra ut stundtals. Vi är riktigt pigga och rappa i vårt omställningsspel och fortsätter vi jobba lika hårt så kommer vi att producera bra lägen i serien också.

Nu känns det kul att serien startar kommande lördag. Nu ska vi göra en bra träningsvecka för att vara förberedda för Yxhult.

Laguppställning
Eskil Persson
Johannes Stengårds
Peter Westerlund