Seger borta mot Vallen

2022-03-08

Försäsongens fjärde träningsmatch spelades på Stora Höga Arena mot Vallens IF. Våra motståndare trillade ur div 2 förra säsongen. Vårt mål med kvällens match var att gå ut och göra en bra prestation och få igång vårt spel inför nästa helgs DM-match. Vi vinner kvällens match, men spelet sitter inte helt som vi vill.

I inledningen av matchen har vi svårt att etablera ett eget spel. Vi är lite stressade och överrumplade av Vallens aggressiva press och vi får inte alls igång vårt passningsspel. Dock är det vi som får matchens första målchans när Noord kommer runt sin motståndare från vänster, fint avslut som tyvärr tar i kryssribban. Efter detta kommer vi igång betydligt bättre och kan etablera ett mer eget spel. Vi hotar en del i djupled och ställer till med bekymmer för Vallens backlinje. Våra hotande djupledsbollar resulterar i en hörna som Linnea Noord är sist på. Bollen dimper ner i straffområdet och Noord kan sätta 0-1 från nära håll, detta händer i matchminut 20.

0-2 kommer några minuter senare när vi fint frispelar en centralt placerad Ebba Hansen som säkert sätter 0-2. Ser bättre ut nu i spelet. Vi gör sedan ett positionsbyte när Sara kliver av och ersätts av Jäger. Jäger vänsterback och Claesson upp som central forward. Nästan omgående får hon ett friläge med målvakten, men avslutet räddas.
I minut 41 lyckas vi inte lyfta tillräckligt och en Vallenspelare kommer fri med Nyqvist och placerar in reduceringen till 1-2. En helt okej halvlek, ja vi har dåliga perioder, men vi har också många bra.

Vi har i denna halvlek återigen svårt att etablera ett eget spel. Vi vinner få andrabollar och tvingas slita hårt för att inte Vallen ska kunna kvittera. Stundtals spelar vi upp oss och kan skapa halvchanser. Vi är inte alls nöjda med vår prestation i de sista 45 minutrarna. Dock ger vi inte Vallen tid att skapa så mycket chanser heller som tur är. Den farligaste chansen Vallen har är ett friläge, men Nyqvist står för en mycket fin räddning på detta avslut. I 88:e minuten får vi en hörna från vänster. Vår mittback Ida Vestman kliver dit och nickar snyggt in slutresultatet 1-3.

Vi kan väl konstatera att vi inte riktigt kommer upp i den nivå vi vill spela på. Men stundtals rullar vi runt och löser situationerna på ett fint sätt. Skönt att vi kan vinna matchen med 3-1 när vår prestation inte är 100 procent. Trots allt när vi är på vår lägstanivå så kontrollerar vi ändå matchen och är ett bättre lag än motståndet. Finns också mycket bra att ta med sig från matchen. Under långa perioder sätter vi bra tempo i spelet, vi hittar bra spelkombinationer och har under en hel del perioder ett bra passningsspel.
Extraplus idag går till Vestman och vår kapten Lundqvist som sliter och jobbar konstant.
Nu under veckan ska vi jobba vidare och förbereda oss inför söndagens DM-match mot Bullarens GOIF.

Startelvan:
Emma Nyqvist