2021 – ett år att minnas!

2021-12-30

Vilket fantastiskt HAIF-år det har varit, 2021 – trots pandemin som så klart påverkat oss alla.

Och faktiskt så är det en rätt skön känsla av förväntan som infinner sig när vi nu inom kort kliver in i ett helt nytt år.

Att få den stora äran att bli vald som ordförande i en så fin förening som Herrestads AIF var åtminstone för mig den stora höjdpunkten. Men uppdraget förpliktigar och det blev verkligen full fart redan från start.

Att sätta sig in i föreningens ekonomi och struktur. Att ganska omgående påbörja en rekrytering av en ny kanslist.
Under hösten blev det dessutom en ny rekryteringsrunda när vi behövde hitta en ny vaktmästare.

Så än en gång, varmt välkomna till HAIF, kanslisten Jeanette och vaktmästaren Jonas.

Dessutom var vi ju i våras en till stora delar helt ny huvudstyrelse som blivit invald efter årsmötet. Där behövde vi snabbt hitta arbetsformer och påbörjade ett stort arbete med att få igång en tydligare organisation i hela föreningen. Att få alla i föreningen att känna delaktighet, att vi alla medlemmar tillsammans skapar förutsättningarna för vår förening att fortsätta utvecklas. Nästa år kommer vi intensifiera det arbetet med bland annat en strategidag som ett avstamp.
Vill du vara med och bidra? Hör av dig till mig!

Eller läs mer på vår Laget.se-sida under ”HAIF tillsammans”.

Under sommaren gick föreningen dessutom med i Uddevalla Open Parasport där vi har målsättningen att under 2022 komma igång med prova-på-verksamhet för parasport innebandy.

Anders Wallgren gjorde ett alldeles strålande jobb på marknadssidan under våren vilket ledde till att vi fick in tre gånger så mycket sponsorintäkter än tidigare år. Viktiga intäkter för föreningen för att kunna ge ännu bättre förutsättningar för alla våra lag.

Anders fortsatte sedan in som ny ordförande för fotbollssektionen som detta år på seniorsidan skapade resultat som aldrig någonsin tidigare noterats i föreningens 86-åriga historia vågar jag påstå.

Vårt damlag fick, pga Coronapandemin, vänta länge på sin seriepremiär i div 3, men sedan fanns det inget som kunde stoppa dem och de gick helt obesegrade igenom serien.

För vårt herrlag i fotboll var det första gången någonsin som föreningen befann sig så pass högt upp som div 3. Ingen visste säkert hur det skulle gå med den unga och väldigt intressanta spelartruppen. Men det gick ju som tåget! Mattias Pettersson Pohl och hans ledarstab ledde laget till otroliga 22 raka matcher utan förlust. Och det alltså som nykomlingar!

Och nu väntar div 2 för både herrar och damer.

Jag tycker även att det verkligen är värt att nämna vårt U17-lag som spelade regionala div 1 under säsongen och sedan väldigt sent in på hösten, ja nästan vintern, kvalade för nästa års serie och där de vann kvalgruppen före både bland annat Oddevold och Ljungskile!

Lika härlig känsla är det att vara nere på Undavallen nästa vilken kväll som helst under säsongen och uppleva det myller av unga killar och tjejer som tränar på alla planerna. Vilken bredd vi har i föreningen – och det är det som är grundfundamentet i HAIF.

Idag har vi barn och ungdomar på fotbollssidan i princip i alla åldrar på både pojk- och flicksidan med start i fotbollsskolan födda 2016.

Den insats som alla våra ungdomsledare, lagföräldrar och andra runt lagen gör i både fotboll som innebandy är helt fantastisk! Vilken samhällsinsats.

Under hösten drog vi i styrelsen igång ett miljöarbete och hur vi som förening kan bidra till ett mer hållbart samhälle. Här sökte vi och fick sedan besked om ett stort bidragsstöd från Thordénstiftelsen och därmed kan vi nu påbörja de projekt som vi planerat för.

Först ut är en ny värmeanläggning på Undavallen där vi inom kort börjar borra för bergvärme.

Vi hoppas även kunna byta ut vår gamla energislukande belysning på konstgräsplanen mot nya betydligt mer effektiva LED-ljus. Här vi har en fin dialog med Uddevalla kommun om hjälp och stöd, men vi har även sökt bidrag och fått ett ekonomiskt stöd via SvFF för ny belysning.

Och planen är också att till stora delar kunna ersätta vår gräsklippare som går på fossilt bränsle mot effektiva batteridrivna robotgräsklippare.

2021 har ju också varit ett annorlunda år med många olika typer av restriktioner. Framför allt har det drabbat vår innebandysektion som har haft det stundtals tufft på seniorsidan under pandemin där vi periodvis inte kunnat vara i hallarna. Vi fick inte ihop tillräckligt med spelare till vårt damlag denna säsong, men jag både hoppas och tror att vi till nästa höst har ett damlag i seriespel igen. Sektionsstyrelsen i innebandy gör ett makalöst bra jobb att få allt tillbaka där vi var innan pandemin.

Herrlaget samlade kraft och kunde inledningsvis komma till spel med en relativt tunn med stark trupp. Och det har varit fantastiskt att kunna känna in stämningen i fina Rampen på hemmamatcherna.

Laget har nu på allvar hakat på i toppstriden och det blir en spännande vår när andra halvan av serien ska avgöras.

Orienteringssektionen har bland annat jobbat på med oerhört populära Hitta ut-kartan. Har du inte provat på det ännu så gör gärna det. Finns som app eller så kommer det en ny uppdaterad karta att hämta på kansliet under tidig vår.

Vi byter klädleverantör till våra match-, tränings- och fritidskläder till nästa år. Förhoppningsvis ska den nya Adidas-kollektionen som är planerad att släppas i början av februari vara tillgänglig för oss senare under den månaden.

Från och med årsskiftet samlas också hela föreningen under ett och samma klubbmärke när även innebandyn fullt ut landar in under HAIF-märket. Känns väldigt bra och del i att skapa en gemensam klubbkänsla, alldeles oavsett om du håller på med fotboll, innebandy, orientering eller gymnastik.

Och det här är ju bara en jätteliten del av allt som hänt i vår förening under året.

Önskar er alla ett riktigt gott slut på detta år och så ses vi under 2022!