Glädjande besked från Thordénstiftelsen

2021-11-13

Föreningens huvudstyrelse har bland många andra en punkt på agendan att utveckla föreningen mot en mer miljövänlig och hållbar verksamhet. Därför kom torsdagens beslut om ett stort bidrag från Thordénstiftelsen mycket väl till pass för att förverkliga dessa satsningar.

Under torsdagen presenterade Thordénstiftelsens styrelse sitt beslut om bidrag för hösten 2021. En av de föreningar som får det högsta bidraget är Herrestads AIF som utlovas 600 000 kr under en treårsperiod för vårt miljöarbete.

I den satsning som föreningens styrelse vill göra ligger en ny värmeanläggning på Undavallen. Dagens åldersstigna pelletspanna kräver väldigt mycket hantering och är inte alls längre lika energieffektiv som dagens betydligt mer moderna uppvärmningsalternativ. Ambitionen är därför att med hjälp av bidrag från Thordénstiftelsen, en del egna medel samt förhoppningsvis ett bidrag från Uddevalla kommun kunna genomföra ett byte till en modern bergvärmeanläggning som både är mer driftsäker och kostnadseffektiv i drift över tid än dagens lösning.
Nästa del i satsningen är att byta ljusarmaturer och stolpar vid Undavallens konstgräsplan mot energieffektiva LED-ljus som förutom ett betydligt bättre ljus även sänker föreningens elkostnad. Här har vi sökt bidragsstöd från bland annat Svenska Fotbollförbundet.

Den tredje delen i vår satsning innefattar att byta ut gräsklippare som drivs av fossilt bränsle till robotgräsklippare. Här sparar vi både utsläpp samt interna resurser då det tar stor del av vaktmästarens tid sommartid att bara klippa våra gräsplaner.