Seger mot Råslätt – nu är avgörandet nära

2021-10-24

En drömstart på matchen och sedan kunde vi vinna med klara 3-0 mot Råslätt på soliga Undavallen.

Vi möter ett Råslätt som kämpar för kontraktet. De har gjort bättre resultat nu på hösten än i våras, så vi visste att det skulle bli en tuff match,
Matchen hann bara börja då Isak Pettersson Pohl jobbar hårt i sitt presspel, vinner bollen och sätter en bra passning till Anton Engelbrektsson som löper sig fri mot målvakten och Anton och kliniskt sätter 1-0 redan efter knappt en minuts spel.
Vi pressar Råslätt högt till en början och har framgång med det då Råslätt har svårt att etablera ett offensivt spel.
Råslätt är ett passningsskickligt lag, men kan vara lite naiva i uppspelsfasen och där vi försöker stressa dem till misstag.
Vi skapar några målchanser när vi bryter i deras uppspelsfas men inte får till avsluten.
I matchminut 31 så får vi en frispark några meter in på Råslätts planhalva. Frisparken tar Haidar Omar hand om på bästa sätt, då han sätter en perfekt boll till Richard Johansson som nickar in bollen och det är utökat till 2-0.

Efter detta så höjer sig Råslätt och rullar en hel del boll och skapar totalt tre bra lägen i första halvleken. Eskil Persson får visa vilken duktig målvakt han är.
Vi tappar i intensiteten resten av halvleken och vi får inte till vårt offensiva spel som vi önskar.
Vi håller emot Råslätts anstormning och spelar av halvleken med ledning 2-0.

I den andra halvleken så låter vi Råslätt ha mera boll. Vi ligger mer samlat med ett lägre presspel vilket gör det mycket svårare för Råslätt att skapa målchanser.
Det är en halvlek som är kontrollerad och när vi väl bryter Råslätts anfallsspel så är vi farliga i vårt omställningsspel.
Det är mycket kamp och vi står upp på ett föredömligt sätt och gör det jobbigt för Råslätt att etablera sig och skapa målchanser.
I den 89:e matchminuten så löper sig comebackande Alexander Klang sig fri på vänsterkanten. Fri med målvakten avslutar Alex på målvakten och på returen gör han 3-0-målet.

Idag så är det en match med mycket kamp och vi visar återigen att vi står upp på ett bra sätt.
Med denna segern så har vi skaffat oss ett riktigt bra läge inför de sista fyra matcherna. Vi leder serien med 12 poäng och det är som sagt 12 att spela om.
Det är en go känsla att vi har avgörandet helt i egna händer.
Nästa match är på lördag borta mot Hjo.
Ni följer väl med i och stöttar laget i den viktiga matchen?

Denna dag så gjorde alla ett bra jobb, men ett extra plus till Pablo Andersson som kommer in i andra halvleken och verkligen visar vägen med sitt hårda arbete.

Startuppställning:
Eskil Persson