Seriesegrare – klara för div 2!

2021-10-04

Svårt att finna orden efter en kväll som denna! Nionde raka segern och fortfarande inte tappat en enda poäng. 37-5 i målskillnad är riktigt fina siffror. Är så mycket man vill säga om detta fantastiska lag. Men ja många glädjetårar som rann från både oss tränares kinder samt tjejernas efter slutsignal. Vi gjorde det tjejer! Nästa år spelar vi div 2!

Förutsättningarna inför kvällens match var glasklara. Minst en poäng mot Rössö och seriesegern skulle vara klar. Självklart hade våra spelare full koll på det också. Vi visste ju att vi hade bra förutsättningar. Men inget fick tas ut i förskott, bollen är rund, jobbet ska göras osv osv. Klyschor kanske, men defenitivt sant. Nervositeten har funnits med i några veckor kan vi väl säga. Men vi har haft många bra samtal med truppen om läget och träningarna har sett bra ut.

En annan sak som är värd att nämnas. Denna dag 2020 vann våra herrar sin serie i div 4. På dagen ett år sedan.

Vi får en bra inledning på matchen där vi sätter hög press från start samt hotar Rössö gång på gång. 1-0 kommer redan i 5:e minuten när Elsa Anglid frispelar Tindra Olsson i djupled. Tindra rundar Tilda Ljungström i Rössö-målet och sätter 1-0. Vi ligger helt rätt i våra lagdelar och Rössö har svårt att trycka ner oss. Stort bollinnehav i vår favör under de första tio.

I minut 11 utökar vi till 2-0 efter en längre boll in mot mål och en Rössö-spelare är sist på bollen. 3-0 sätter Sanna Wester mycket snyggt när hon i minut 36 vinner boll på mittplan, kliver fram i planen ett tiotal meter och får på ett bra skott som målvakten inte klarar hålla. Bra kontroll på matchen i denna halvlek.

I paus gör vi två byten. Lina Hansson och Thea Lehtinen vilas och ersätts av Ella Fridolfsson och Sara Ivankovic.

Andra halvlek gör vi bättre än första spelmässigt sett. Bättre och fler kombinationer än i första. Mer kreativitet framåt och mycket kontrollerat i försvaret. Vi är också mycket rörligare i vårt anfallsspel. Rössö har i denna halvlek svårt att få oss ur balans. Halvleken är bara fyra minuter gammal när Elin Persson mycket fint sätter 4-0 på ett skott utifrån.

Nyligen inbytta Sara Ivankovic kan sedan några minuter senare även sätta 5-0, efter läcker assist av Jonna Johansson. Fler byten görs under denna period. Lollo, Noord och Jonna som alla slitit hårt idag kliver av och tre pigga spelare in. Tilde Hibell, Nova Jäger och Maja Johlund som alla tre kliver in och står för fina insatser. Det dröjer till 84:e minuten innan vi får hål på Rössö igen. Ella Fridolfsson slår en fin pass till Tindra som löpt i djupled, gör inget misstag och 6-0. Detta blir också slutresultatet i matchen.

Skön känsla när domare Christian Bergman blåser av matchen. Seriesegern är ett faktum och firandet med guldhattar, t-shirts och självklart lite sprut från den alkoholfria champagnen kan påbörjas. Firandet fortsatte sedan en lång stund med anhöriga och publik. Ganska vilt firande i omklädningsrummet också ska sägas! 2011 var året senast Haif Dam vann sin serie.

Efter kvällens match är det på sin plats att berömma hela laget. Återigen en kollektiv laginsats där alla tar jobbet som krävs för varandra!

Slutligen vill vi tacka publik, föräldrar m.m som trotsade vädret och än en gång stöttade oss. Ni betyder mer än ni tror. Tack också till Harry Gerd (ordförande) samt Anders Wallgren (Fotbollssektionens ordförande) för att ni kom och gratulerade oss efter matchen. Stort tack också till våra härliga boll-lisor i F10 som hjälpte oss med arrangemanget, och till seger ikväll!

Nu har vi en match i denna serie kvar. Bortamatch mot Bovall/Hunnebo nästa lördag. Vi siktar självklart på seger även i denna matchen. Vårt mål nu är att gå helt obesegrade ur denna serie.

NÄSTA ÅR SPELAR VI DIV 2!

Vi startar med följande 11 spelare:
Emma Nyqvist
Jonna Johansson