Bortaseger mot Gerdsken – och utökad serieledning

2021-09-18

Elfte segern på 13 matcher. Bortamötet mot Gerdsken slutade med ännu en trepoängare för oss och nu drar vi ifrån i serietoppen eftersom Skoftebyn förlorade sin match.
Idag så åkte vi till Alingsås för att möta Gerdsken, ett Gerdsken som har haft det tufft poängmässigt och ligger precis ovan nedflyttningsstrecket.
Matchen startas i ett högt tempo och Gerdsken pressar oss högt. Vi är med på denna press och kan relativt enkelt spela oss ur första pressen.
Redan i den åttonde matchminuten så pressar Richard Gerdskens målvakt till ett misstag och Anton fick öppet mål kan sätta dit vårt ledningsmål.
Vi pressar Gerdsken högt och stör dem till enkla misstag i uppspelsfasen som sånär hade resulterat i en utökad ledning.
Ett av dessa lägen så kombinerar sig Anton och Rickard sig igenom Gerdskens backlinje och Anton avslutar tyvärr med ett stolpskott.
Efter ca 20 min så tog vi ner vårt presspel, då Gerdsken spelade sig igenom våra linjer lite för enkelt. Vi gick ner i pressen så blev vi mer kompakta defensivt och hittade mer ytor offensivt.
I matchminut 31 så hittar Haidar ett inspel till Anton som vänder bort sin markering i straffområdet och smäller in 0-2 i nättaket. Ett mycket bra mål.
Resten av halvleken är kontrollerad och Gerdsken skapar inga farliga målchanser.

I den andra halvleken så ligger vi kvar lite lägre med vårt presspel och inväntar en omställning som ska resultera.
Vi blir lite låga under vissa stunder i halvleken och Gerdsken fick måtta en hel del långbollar, och på dessa så står vi upp och kampar på ett bra sätt.
Känslan är att vi ska sätta en omställning och avgöra matchen med ett 3-0-mål, men det uteblir och i den 94:e matchminuten så får Gerdsken in en reducering till 1-2.
Direkt efter målet så blåser domaren av matchen och vi tar vår elfte vinst på 13 matcher.
Spelmässigt så kan vi bättre samtidigt som vi är stabila och svårforcerade, och vi är hyperfarliga när vi kommer närmare motståndarnas mål.
Idag så gör alla spelare en bra kämpamatch. Extra plus till Eskil som återigen visar att han är en bra målvakt och Ermin som gör en stark insats på en innermittsposition.

Startuppställning:
Eskil