Imponerande seger i toppmötet

2021-09-12

Efter sex matcher in i serien är vi fortfarande som enda lag obesegrade. Säker seger med 4-1 i dagens toppmöte borta mot Eds FF. Detta trots en spelare mindre på plan i 55 minuter.

Ed var före denna match serieledare med ett poäng före oss, dock med en match mer spelad. Vi visste att vi måste fokusera och prestera bra idag för att kunna få med tre poäng hem. Känslan var bra redan i bussen upp mot Ed, ett fokuserat och taggat gäng spelare. Samma sak i omklädningsrum och senare också på värmningen.

Vi startar matchen med ett högt och aggresivt presspel. Ligger kompakt i lagdelarna och får ett bra spelövertag. Dock gör den blöta planen det lite svårspelat. Men vi behärskar det bra ändå.

En ovanlig sak inträffar i inledningen av matchen när tränare Peter Johlund byter skor med huvuddomaren. Ja ni läste rätt… Pga av underlaget fick domaren ta över Peters dubbskor, i bytet fick Peter domarens något förstora skor i storlek 45…
0-1 kommer i den 29:e minuten genom Tindra som på halvvolley sätter dit bollen i målvaktens bortre burgavel. Några minuter senare utökar vi till 2-0 när Lina dunkar dit returen från ett skott utifrån av Tindra.

Ed hotar oss lite på längre bollar centralt bakom vår backlinje. Men vi ligger hela tiden rätt och kompakt i linjerna och kan avstyra Eds försök till reducering. I den 36:e minuten får Ed en hörna från vänster. Lollo får bollen olyckligt bollen på handen och straff och utvisning som följd. Ed reducerar på straffen och vi tvingas till lite förändringar i uppställningen pga utvisningen. Men lyckan för Ed blir dock kortvarig. Minuten efteråt får vi en kontring där Lina sliter sig loss och sedan iskallt kan lägga in 3-1! Detta blir också halvtidsresultat. Under dessa första 45 min har vi bra tempo på boll och har flertalet fina spelkombinationer i spelet. I försvarsspelet är vi mycket välorganiserade.

Vi pratar i halvtidsvilan om fortsätta ligga rätt i våra positioner och inte tappa koncentrationen. Fortsätta med vårt spel. Ta jobbet för varandra trots numerärt underläge i antal spelare är ett måste om vi skulle kunna behålla vår ledning.

Ed är det laget som äger mest boll efter paus, men vi är ganska kompakta i det defensiva spelet. Vi tvingas pga av en man mindre hela tiden slita hårt för att inte Ed ska få skapa chanser. Vi kan dock hota på omställningar och komma till avslut. Några byten görs. Ella in istället för Noord. Thea in och Lina ut. Samt Emma Jägerbrand in istället för Sara. Alla dessa tre kommer in och gör ett mycket bra och viktigt jobb i matchen. I vårt spel har vi under denna halvlek lite svårt med vårt egna spel. Passningsspelet sitter kanske inte riktigt som vi vill. Men som sagt så spelar vi disciplinerat och Ed har svårt att komma igenom. De försöker främst med längre bollar. Vårt hårda slit gör att de inte lyckas. En farlighet kommer till när de är nära att nicka in en hörna från vänster. Istället är det vi som kan kontra när vi vinner boll på höger ytterzon. Tindra kan driva på många meter och till slut lägga ett inlägg mot första stolpen till Ella. Ella kan kliniskt sätta spiken i kistan, 4-1i den 88:e minuten. Skön känsla. Men känslan var att vi idag aldrig var riktigt hotade, trots en spelare mindre.

Samtliga spelare gör idag en bra insats på sina positioner. Vi skapar lägen och hotar Ed på ett mycket fint sätt i vårt offensiva spel. I det defensiva jobbar vi hårt för varandra. Vi ligger rätt i våra avstånd och linjer. Detta gör att vi aldrig sätts på några riktiga prov eller hot denna match.

Några spelare som idag får lite extra plus.
Sanna: Oerhört säker, både på innermitt, men framförallt som mittlås när hon sätts ner ett steg i banan. Avstyr det mesta som Ed hotar med och kan också bidra framåt när hon vinner bollar.
Tindra: Ett mål och två assist. Stort hot för Ed i det offensiva spelet från sin högerkant. Fick priset som matchens lirare efter matchen.
Lina: Riktigt stark i dueller och vinner bollar och är ett stort och jobbigt orosmoment för Eds backlinje idag. Pigg i sina löpningar och två mål i denna match.

Vi kan konstatera att vi sex matcher in i serien fortfarande är obesegrade och inte tappat en enda poäng. För övrigt det enda laget som inte gjort det. Vi visar att vi är svåra och tuffa att möte. 23 mål framåt och endast 5 mål insläppta. Riktigt stabilt!

Nästa helg tar vi nya tag mot Munkedals IF dam som gästar oss på lördag kl 16.00. Välkomna till Undavallen då.

Startelvan mot Ed:
Emma Nyqvist