Imponerande bortaseger i toppmötet

2021-09-05

Toppmötet borta mot tabelltrean Alingsås slutade med en förkrossande seger till HAIF. Efter 1-1 i paus tog vi över totalt i den andra halvleken och vann till slut med hela 6-1!

Vi börjar matchen med att pressa Alingsås högt, det föll inte ut som vi önskade, och vi blev lite långa i laget. Alingsås skapade några farliga målchanser och kunde också ta ledningen i den 13:e matchminuten. Detta efter att deras vänsterytter löpt sig fri och satte in bollen i straffområdet till en lagkompis som vinklade in 1-0.

Efter ca 20 minuter så gjorde vi några positionsförändringar och då fick vi tag i spelet och hittade lite lugn med bollen.
I matchminut 28 så löper sig Alexander Klang fri på vänsterkanten och sätter ett perfekt inlägg mellan Alingsås målvakt och backlinjen och där kommer Elias och stöter in kvitteringen i nättaket. Ett vackert mål!
Efter målet så fortsätter vi spela med ett lugn i passningsspelet utan att skapa några riktigt farliga målchanser.
Slutet på halvleken blev lite stökig då vi fick två skador nästan samtidigt och vi fick göra två byten. Alexander Klang sträckte baksidan och in kommer Lukas. Emil gjorde sig illa i foten och fick göra ett byte med Haidar Omar.

Den andra halvleken är endast åtta minuter gammal när Oscar Fridolfsson hittar Rickard Johansson med en perfekt boll i djupled och fri med målvakten så gör Rickard inget misstag och sätter dit 1-2.
Bara några minuter senare så vinner Isak en nickduell och Rickard kommer på nytt fri med målvakten och även denna gång är Rickard klinisk och sätter dit 3-1
I matchminut 57 så stressar Elias Alingsås-försvaret såpass att de missar i uppspelsfasen och Elias kan på egen hand sätta dit 4-1.
I matchminut 81 så gör vi ett dubbelbyte, in kommer Ermin Ajdarpasic och Theo Bergman.
Theo hinner vara på plan i en minut när Mohammed ”Momo” Omar slår en perfekt boll i djupled på Theo som löper ifrån Alingsås backlinje och fri med målvakten så gör Theo inga misstag och det är 5-1. Kul för Theo då det bara är hans andra inhopp i A-laget.
I matchminut 90 så får planens bästa spelare Mohammed Omar bollen precis utanför straffområdet och där tar Momo ett skott mot första stolpen och fastställer slutresultatet till hela 6-1.

Idag är det en tuff match i den första halvleken. I den andra halvleken så visar vi bra klass både offensivt och defensivt, och har bud på flera mål.
Vår defensiv i andra halvlek är riktigt bra, vi ligger rätt i positionsspelet och gör det svårt för Alingsås. Det blir en hel del långbollar från Alingsås och Eskil i målet agerar hela tiden väldigt lugnt och bra.
Vi visar upp en bra moral och fin spelglädje – och då är vi oerhört svåra att spela mot.
Frånsett de första 20 minuterna så gör vi en helgjuten insats på alla positioner, och bäst av alla idag var Momo på sin innermittsposition.

Det är också roligt att vi tar upp unga killar i A laget. Idag så gjorde Theo ett piggt inhopp och fick gjort sitt första A-lagsmål.
Kul ockå att Rickard Johansson är tillbaka i HAIF. Han är alltid målfarlig och gör ett uppoffrande jobb.

Uppställning mot Alingsås:
Eskil