Segersviten håller i sig på hemmaplan

2021-08-22

Äntligen tillbaka på Undavallen igen efter två raka bortamatcher nere i Jönköping.
Och vi fortsätter segersviten på hemmaplan efter 4-2 mot IFK Hjo.

Dagens motståndare IFK Hjo har inte börjat serien så bra, och ligger i nedre delen på serien. Det är ett rutinerat lag som säkert kommer att kliva uppåt i serietabellen
Vi börjar matchen med ett aggressivt presspel och möter Hjo högt upp och Hjo får inte till något konstruktivt spel.
Redan i den sjunde matchminuten så skarvar Haidar en boll perfekt i djupled till en löpande Alex Klang som drar till på halvvolley och bollen sitter i nättaket. Det är 1-0 – ett mycket fint mål.

Vi spelar en bra fotboll och har stor rörelse och bra bolltempo och vi skapar ett flertal målchanser.
I den 22:a matchminuten så får Hjo en frispark 15 meter utanför straffområdet, frisparken slås in i straffområdet och där dyker det upp en Hjo spelare upp och trycker in kvitteringen.
Vi slår inte av på bolltempot och fortsätter att skapa farliga målchanser, och i den 27:e matchminuten hittar Alex Klang en boll ut till Isak som drar sin markering och sätter bollen i bortre hörnet.
I den 37:e matchminuten så hittar Haidar en boll ut till Isak som återigen drar ifrån sin markering och sätter bollen vid främre stolpen, ett fint mål och det är 3-1.
Första halvleken är en bra genomförd halvlek, vi har ett bra bolltempo, stor rörelse och en bra defensiv.
Hjo skapar inget i den första halvleken förutom kvitteringen så ledningen i halvtid är i underkant.

I den andra halvleken så vill vi fortsätta med det vi gjorde bra i första halvleken. Tyvärr för vår del så blev spelet stressat och vi kommer inte igång med vårt passningsspel.
Hjo skapar dock inte några riktigt farliga målchanser, men det är nära ett par gånger.
Det dröjer till den 86:e matchminuten då gästerna kan reducera på en hörna – och då blir det nerver i matchen.
Hjo försöker att få till en kvittering och satsar ännu mer offensivt och det öppnar upp spelet, i den 96:e matchminuten löper sig Alex Klang fri på högerkanten, där både Anton och Emil har löpt centralt och det är Anton som får passningen och är klinisk i sitt avslut och det är 4-2. Bra fart på den omställningen.

Idag så gör vi en mycket bra första halvlek där alla förtjänar beröm, men vi gör en sämre andra halvlek. Totalt sett så är vi bättre och starkare än Hjo och segern är rättvis.

Laguppställning:
Eskil