Fjärde raka segern – och serieledning

2021-08-22

Det blev en härlig seger för HAIF under fredagskvällen när Stenungsunds IF besegras med 2-1 på bortaplan. Fyra raka matcher och vi är fortfarande obesegrade.

Vi visste att det skulle bli en oerhört tuff match mellan två bra fotbollslag. Skulle vi slå Stenungsund var vi tvungna att genomföra en bra match och prestera. Samt sätta chanserna och släppa till minimalt bakåt. Som alltid ett proffsigt bemötande på SIF-gården, fin arena och alltid mycket publik. Tyvärr skadade en SIF-spelare sig olyckligt och ambulans fick tillkallas. Nu till matchen…

SIF tar avsparken och lägger i inledningen en djup boll på ytan bakom vår backlinje. Ett inlägg direkt och en SIF-spelare är nära att trycka in ett mål. Vi är aningen passiva under de första 3-4 min. Sen blir vi mer aggresiva och kan etablera vårt spel. Vi hittar bra ytor på kanterna och får till fina kombinationer främst från höger med några halvchanser som effekt av detta. SIF försöker såra oss med längre bollar upp på forwards, men vi ligger kompakt i backlinjen.

SIF får en hörna efter 11 min som till slut slutar med en lobb utifrån, bollen tar i ribban, för att sedan rensas bort av oss. Som tidigare nämnt kommer vi runt fint från högersidan. Nu lyckas vi med inlägget från Tindra Olsson och Thea Lehitinen kan sätta dit 0-1 i den 16:e minuten. Lyckan varar dock bara några minuter. SIF lägger en längre boll mot bortre ytan som vi inte lyckas avstyra. 1-1 i den 19:e.

Både lagen spelar nu bra. Mycket kamp och krig. Vi får sedan omfördela lite efter att Tilde Hibell tvingats utgå. Wilma Snis ner som ytterback och Filippa Hedlund in som vänstervinge. Även Sara Ivankovic går ut med en sårskada och Ella ersätter henne. I den 40:e minuten tilldöms SIF en straff när en spelare (i mina partiska) ögon) backar in i Jonna, kamp och spelaren faller. Rätt eller fel.., Straff i vilket fall Men Emma Nyqvist är fint med på noterna och räddar med en snygg benparad. Skönt!

I minuten senare faller hemmaspelaren Emily Bergqvist olyckligt på sin arm och en otäck skada är ett faktum. Mycket tråkigt och hon har svåra smärtor. Ambulans tillkallas och domaren beslutar att blåsa av halvleken.

Vi inleder den andra halvleken bra, kompakt i defensiven och vi ställer frågor till SIF. Denna halvlek präglas av två saker. Krigarinställning och härlig inställning över hela banan, från båda lagen. Vi skapar i denna halvlek tre riktigt bra chanser. Vi vänder spelet flertalet gånger och lägger rätt passningar ut på kanterna. Därifrån kan vi få till inspel som vi är riktigt nära att sätta ledningsmålet på. Två byten har nu gjorts. Jonna kliver av och ersätts av Jäger. Samt Lina in istället för Thea. Bästa chansen har vi när Filippa sätter ett perfekt inlägg till en pigg Lina, men målvakten räddar från nära håll. Som sagt är det under denna halvlek fysiskt spel med kamp från båda lagen. Både vi och SIF vill ta ledningen, syns tydligt. Nyss nämnda Lina snappar upp en boll från ca 25 meter, tittar upp och ser att deras målvakt har klivit långt ut. Lugnt och behärskat lobbar Lina över målvakten och 2-1. Mycket snyggt! Och oerhörd skönt, och inte minst viktigt!. Detta händer i den 83:e minuten.

Några minuter senare blir Anglid utvisad efter att ha fått sitt andra gula kort. Sista minuterna är det krig som gäller för att behålla vår ledning. Våra tjejer ser fast beslutna om att ta hem segern. Alla, och jag menar alla ger max för att inte SIF ska kvittera. Vi reder ut det hela, en grymt härlig känsla när domaren sätter pipan i munnen och blåser av i den 96:e minuten. Tre nya poäng och vi leder därmed div 3.

En riktigt riktigt bra laginsats av alla i matchtruppen, oavsett startspelare eller ej. Hela laget tar och gör jobbet för varandra idag.
En viktig vinst i jakten på seriesegern.
Emma Nyqvist i målet gör en fantastisk insats! Dessutom en härlig straffräddning.
Persson/ Anglid! Två giganter som gör en otrolig krigarinsats i denna match. Sen bör också våra inhoppare Ella och Lina nämnas efter sina inhopp. Sliter och jobbar otroligt på topp ikväll när de kommer in.

Men vi vill avslutningsvis skicka en varm kram från alla oss i Haif till SIF-spelaren Emily Bergqvist som skadade sig svårt. Hoppas på snabbt tillfrisknande! Emily har tidigare spelat hos oss i Haif.

Nu tar vi två veckors spelledighet i div 3 innan vi möter Vallens IF på Undavallen söndag 5 september kl 15.00. Välkomna då kära publik!

Startelva:
Nyqvist
Jonna
Jenny (K)
Lollo
Hibell
Tindra
Persson
Anglid
Snis
Thea
Sara