Underbar seger i historisk match

2021-06-07

Då var det äntligen dags för den historiska premiären i div 3 och det mot ett starkt Skoftebyn. Ett Skoftebyn som dessutom är topptippat inför året. Och det slutade med en underbar trepoängare. Vilken start på säsongen!

Vi startar med ett kompakt försvarsspel, där vi låter Skoftebyn äga mycket boll utan att för sakens skull stressa upp oss.
I den åttonde matchminuten så får vi en hörna, där Haidar får bra fart på hörnan och lagkaptenen Alex Hedlund dyker upp och nickar in det historiska målet i division 3 för Haif, ett fint mål.

Skoftebyn blir lite stressade och visar lite frustration samtidigt som vi börjar sätta kombinationerna och hittar också målchanserna.
Vi skapar ett bra läge där vi får till en bra spelvändning och så kommer Alex Klang förbi sin ytterback och kommer fri mot Skoftebyns målvakt där, tyvärr ur vår synvinkel, hemmamålvakten gör en bra räddning.

Matchbilden är fortsatt att Skoftebyn har mycket boll utan att kunna skapa några direkt farliga målchanser, men på Skoftebyns halvlägen så stod vår målvakt Eskil och gjorde ett bra jobb så det blev aldrig riktigt farligt.

I den 35 matchminuten så skapar vi en bra målchans, och det efter ett bra kombinationsspel. Ett uppspel på Anton, som hittar tillbaka till Elias som i sin tur hittar ut till Eric som sätter in bollen till Isak som i sin tur får iväg ett avslut – och där står stolpen i vägen tyvärr.
Spelet böljar lite fram och tillbaka fram till halvtid och det står 0-1 i paus.

Den andra halvleken så fortsätter Skoftebyn att trycka på utan att skapa några riktiga målchanser.
Ju längre matchen går så trycker Skoftebyn allt längre bollar, där vi ligger fortsatt lågt så känslan är trygg.
Det blir några längre bollar samt några inlägg från Skoftebyn, men är inte vår backlinje i vägen så står Eskil som en säker sista utpost.

Alla spelare gör ett hårt jobb för att följa matchplanen vilket vi lyckas till fullo med.
Vi ligger fortsatt lågt och Skoftebyn har mycket boll och vi fortsätter att försvara oss på ett föredömligt sätt.
Det är en riktig go känsla när domaren blåste av av matchen, en domartrio som gjorde en bra insats.
Vi tar jobbet fullt ut idag och viker oss inte samtidigt som vi står upp på ett bra sätt så det är en härlig vinst idag.
Idag så gör alla en riktigt fighterinsats och står upp på ett föredömligt sätt.

Skoftebyn-Herrestads AIF 0-1 (0-1)
Laguppställning:
Eskil